- Agnieszka Paliwoda
- Kategoria: Strona główna
- Odsłony: 11437
Temat :Present Simple powtórzenie
Notatka do zeszytu:
Czasu Present Simple używamy w następujących sytuacjach:
1. Mówiąc o czynnościach typowych, rutynowych, powtarzających się. Opisujemy cechy i stany ludzi i przedmiotów.
2. Opisujemy rzeczy, które zawsze są prawdziwe; zjawiska.
3. Czynności dziejące się przez dłuższy czas.
budowa Present Simple
Zdania twierdzace
podmiot | + | czasownik | + | reszta zdania |
Liczba pojedyncza | |||
I / you | write | a letter | every day. |
He / She / it | writes | a letter | every day. |
Liczba mnoga | |||
We / You / They | write | a letter | every day. |
(Jak widzisz za wyjątkiem trzeciej osoby liczby pojedynczej, we wszystkich pozostałych osobach forma czasownika jest dokładnie taka sama. W przypadku trzeciej osoby liczby pojedynczej należy dodać do czasownika końcówkę -s. Tabelka poniżej przedstawia jakie są zasady pisowni przy używaniu czasownika w omawianej trzeciej osobie liczby pojedycznej.) - tego nie przepisuj
pisownia | 1 osoba liczby pojedynczej | 3 osoba liczby pojedyńczej | |
w większości przypadków dodajemy -s | I work | s/he works | |
I drive | s/he drives | ||
I play | s/he plays | ||
I run | s/he runs | ||
dodajemy -es jeżeli czasownik kończy się na: | -o | I do | s/he does |
-ss | I miss | s/he misses | |
-x | I mix | s/he mixes | |
-ch | I catch | s/he catches | |
-sh | I push | s/he pushes | |
spółgłoska + -y = -ies | I cry | s/he cries | |
I fly | s/he flies | ||
samogłoska + y dodajemy -s | I buy | s/he buys | |
I say | s/he says | ||
I obey | s/he obeys |
przeczenia
I | do not | write | a letter | every day. |
(Ja) | Nie | pisuję | listu | każdego dnia. |
(tworząc przeczenia w czasie Present Simple powinniśmy przed czasownikiem użyć formy do not, która to stanowi formę przeczącą dla pierwszej i drugiej osoby liczby pojedynczej i wszystkich osób liczby mnogiej. Tabelka poniżej pokazuje przeczenia dla wszystkich osób w omawianym przez nas czasie.) - tego nie przepisuj
Liczba pojedyncza | ||||
I / You | do not | write | a letter | every day. |
He / She / It | does not | write | a letter | every day. |
Liczba mnoga | ||||
We / You / They | do not | write | a letter | every day. |
(Jeżeli chcemy tworzyć przeczenia musimy użyć form przeczących do not lub does not (dla trzeciej osoby liczby pojedynczej). Przeważnie używane są formy skrócone w przeczeniach, których tworzenie pokazuje kolejna tabelka:
do not = | don't | |
does not = | doesn't |
Warto jest w tym miejscu zwrócić uwagę, że w przeczeniu, forma czasownika jaka jest użyta jest dokładnie taka sama dla wszystkich osób, włącznie z trzecią osobą liczby pojedynczej. Możemy w dużym uproszczeniu powiedzieć, że formy don't i doesn't jakgdyby 'resetują' czasownik do jego formy podstawowej.) - tego nie przepisuj
pytania
Do | you | write | a letter | every day? |
Czy | pisujesz | list | każdego dnia? |
Tworząc przytania w czasie Present Simple powinniśmy użyć przed podmiotem zdania czasownik posiłkowy do lub does.
Do | + | podmiot | + | czasownik | reszta zdania |
Do | you | + | write | a letter every day? | |
Does | s/he | + | write | a letter every day? |
(Tabelka poniżej pokazuje tworzenie pytań w omawianym przez nas czasie dla wszystkich osób.) - tego nie przepisuj
Liczba pojedyncza | ||||
Do | I / you | write | a letter | every day? |
Does | he / she / it | write | a letter | every day? |
Liczba mnoga | ||||
Do | we / you / they | write | a letter | every day? |
(W tym miesjcu warto jest zwrócić uwagę na pytania o podmiot, czyli o wykonawcę określonej czynności. W przypadku tych pytań szyk wyrazów jest dokładnie taki sam jak w zdaniach twierdzących i nie jest konieczne używanie do i does. Warto jest również zapamiętać, że do podstawowej formy czasownika dodajemy -s, dokładnie tak samo jak w przypadku trzeciej osoby liczby pojedynczej. Możemy traktować pytania o podmiot jako pytania dotyczące trzeciej osoby liczby pojedynczej.) - tego nie przepisuj
Who | likes | Susan? |
Kto | lubi | Susan? |
(Jeżeli porównamy to pytanie o podmiot ze zwykłym pytaniem, zauważymy jaka jest zasadnicza równica w znaczeniu tych pytań. W pierwszym przypadku pytaliśmy się o osobę, która lubi Susan, czyli pytaliśmy się o podmiot, natomiast w drugim przykładzie podmiotem jest Susan i pytamy się kogo ona lubi.) - tego nie przepisuj
Who | does | Susan | like? |
Kogo | Susan | lubi? |
Present Simple krótkie odpowiedzi
Kolejna tabelka przedstawia w jaki sposób tworzymy krótkie odpowiedzi w czasie Present Simple dla wszystkich osób. - tego nie przepisuj
Liczba pojedyncza | ||||
Do you smoke? | Yes I do. | / | No, I don't. | |
Does he smoke? | Yes he does. | / | No, he doesn't. | |
Does she smoke? | Yes she does. | / | No, she doesn't. | |
Liczba mnoga | ||||
Do you smoke? | Yes, we do. | / | No, we don't. | |
Do they smoke? | Yes, they do. | / | No, they don't. |
Celowo zostały pominięte krótkie odpowiedzi dla pierwszej osoby liczby pojedynczej i mnogiej, ponieważ zadawanie pytań samemu sobie wydaje się być dosyć dziwne.- tego nie przepisuj
- Agnieszka Paliwoda
- Kategoria: Strona główna
- Odsłony: 13522
temat: Zapoznanie się z wymaganiami i PSO.
zapoznaj się z prezentacja
https://docs.google.com/presentation/d/1TfIv0IfGAb9hgR_7BIAcxyj2b5KmVNQyeqijoFM4kd4/edit?usp=sharing
Jak obliczam Twoja ocenę? - przepisz lub wklej do zeszytu
- 0 % -23 % - niedostateczny
- 24 % - 26 % - niedostateczny plus
- 27 % - 29 % - dopuszczający minus
- 30 % - 42 % - dopuszczający
- 43 % - 46 % - dopuszczający plus
- 47 % - 49 % - dostateczny minus
- 50 % - 62 % - dostateczny
- 63 % - 66 % - dostateczny plus
- 67 % - 69 % - dobry minus
- 70 % - 82 % - dobry
- 83 % - 86 % - dobry plus
- 87 % - 89 % - bardzo dobry minus
- 90 % - 92 % - bardzo dobry
- 93 % - 94 % - bardzo dobry plus
- 95 % - 96 % - celujący minus
- 97 % - 100 % - celujący
- Wicedyrektor Beata Gawryluk
- Kategoria: Strona główna
- Odsłony: 32257
Proszę o zapoznanie się z Regulaminem funkcjonowania w placówce w okresie SARS-CoV-2 obowiązujący od 1 listopada 2021 roku
- Wicedyrektor Beata Gawryluk
- Kategoria: Strona główna
- Odsłony: 18965
Wnioski można składać na dzieci uczące się w szkole podstawowej (od klasy pierwszej), technikach, liceach, szkołach zawodowych i policealnych. Stypendium nie przysługuje na dzieci uczęszczające do zerówki (sześciolatki i młodsze).
Strona 152 z 153