Szkolny Budżet Partycypacyjny
Miło nam poinformować, że w naszej szkole kontynuujemy przygodę ze Szkolnym Budżetem Partycypacyjnym. Dzięki wsparciu Pana Burmistrza społeczność szkolna klas IV- VIII może składać projekty na kwotę 2600 zł.
Zachęcamy uczniów klas IV – VIII do składania projektów na rzeczy, które Waszym zdaniem pomogą nam jeszcze lepiej razem uczyć się, współpracować i relaksować się w naszej szkole.
Szczegóły znajdziecie w załącznikach. Życzymy kreatywności i wielu twórczych pomysłów! Czekamy na Wasze projekty do 03.06.2022
Zespół Koordynujący
Nauczyciele: Barbara Joka, Anna Kozłowska, Joanna Chmur, Ewa Zalewska
Uczniowie: Wiktoria Dziejma, Julia Kraśnicka, Anna Ramotowska,
Kinga Ramotowska, Miłosz Mancewicz
Regulamin Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego
ZASADY OGÓLNE
- Szkolny Budżet Partycypacyjny (Szkolny Budżet) jest przeprowadzany w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Choroszczy.
Środki na realizację projektów wybranych w ramach Szkolnego Budżetu pochodzą ze środków otrzymanych od Burmistrza gminy Choroszcz i wynoszą 2600 zł. Możliwe jest zwiększenie środków poprzez pozyskanie sponsorów.
Szkolnym Budżetem zarządza zespół roboczy złożony z dyrekcji szkoły, nauczycieli, uczniów oraz rodziców. Zespołowi roboczemu przewodzą koordynatorki Szkolnego Budżetu, które poza organizacją pracy zespołu roboczego czuwają również nad przebiegiem Szkolnego Budżetu oraz wspierają w pisaniu i promowaniu projektów do Szkolnego Budżetu.
W skład zespołu roboczego wchodzą:
a) Ewa Zawistowska, dyrektor szkoły,
- b) Beata Gawryluk, wicedyrektor szkoły
- c) Katarzyna Adamska - Niewiarowska, wicedyrektor szkoły
- d) Joanna Chmur nauczycielka i koordynatorka Szkolnego Budżetu,
- e) Barbara Joka, nauczycielka i koordynatorka Szkolnego Budżetu,
- f) Anna Kozłowska, nauczycielka i koordynatorka Szkolnego Budżetu,
- g) Ewa Zalewska, nauczycielka i koordynatorka Szkolnego Budżetu,
- h) dwóch przedstawicieli Rady Rodziców,
- i) Julia Kraśnicka, przedstawiciel uczniów,
j), Wiktoria Dziejma, przedstawiciel uczniów,
- k) Anna Ramotowska, przedstawiciel uczniów,
- l) Kinga Ramotowska, przedstawiciel uczniów,
ł) Miłosz Mancewicz, przedstawiciel uczniów
- Szkolny Budżet przebiega zgodnie z harmonogramem, który znajduje się w załączniku nr 1 do regulaminu.
JAKIE PROJEKTY MOŻNA SKŁADAĆ?
Realizowane mogą być projekty o charakterze inwestycji (np. remont, prace ogrodowe) lub
zakupu (np. książek, wyposażenia, sprzętu sportowego). Nie będą realizowane projekty o charakterze wydarzeń (np. warsztaty, dyskoteka).
- Projekty muszą być zgodne z prawem i statutowymi zadaniami szkoły oraz nie mogą naruszać planów szkoły.
- Projekty muszą być zlokalizowane na terenie należącym do szkoły.
- Projekty muszą zawierać się w przedziale od 100 zł do 2600 zł.
- Projekty muszą być możliwe do realizacji do 31.08. 2022.
- Efekty projektów muszą być ogólnodostępne dla społeczności szkolnej, czyli być dostępne dla uczniów co najmniej jednego etapu edukacyjnego (klasy IV - VIII).
SKŁADANIE PROJEKTÓW
Projekty mogą składać:
- a) uczniowie szkoły,
- b) rodzice lub opiekunowie prawni, pod warunkiem że składają projekt razem z uczniami szkoły (rodzic + minimum 3 uczniów klas IV - VIII),
- c) nauczyciele, pod warunkiem że składają projekt razem z uczniami szkoły (nauczyciel + minimum 3 uczniów klas IV - VIII),
- d) pozostali pracownicy szkoły, pod warunkiem że składają projekt razem z uczniami szkoły (pracownik szkoły + minimum 3 uczniów klas IV - VIII).
- Członkowie zespołu roboczego nie mogą składać projektów.
- Projekty można składać pojedynczo lub grupowo.
- Jedna osoba może zgłosić do 2 projektów.
- Projekty należy składać w wersji papierowej w sekretariacie szkoły na formularzu
zgłoszeniowym, który jest w załączniku nr 2 do regulaminu. W razie niesprzyjającej sytuacji epidemiologicznej projekty można będzie składać w wersji elektronicznej.
- Do formularza zgłoszeniowego należy dołączyć listę poparcia osobiście podpisaną przez 30 osób, wyłącznie spośród: uczniów szkoły, nauczycieli, rodziców lub pozostałych pracowników szkoły.
Na liście poparcia nie mogą podpisać się osoby składające dany projekt.
Jedna osoba może poprzeć dowolną liczbę projektów. Wśród podpisów poparcia co najmniej połowę powinni stanowić uczniowie szkoły klas IV – VIII.
SPRAWDZANIE I POPRAWIANIE PROJEKTÓW
- Projekty są sprawdzane przez koordynatorów Szkolnego Budżetu pod kątem poprawności
i zgodności z regulaminem, a także trafności oszacowania kosztów ujętych w projekcie.
- Jeśli projekt zawiera niejasności, błędy lub braki uniemożliwiające jego realizację, koordynatorzy Szkolnego Budżetu zwracają go osobom składającym projekt do poprawy, dając wskazówkę, co należy poprawić.
- Jeśli projekty ze sobą kolidują, bo dotyczą podobnej sprawy lub miejsca, koordynatorzy
Szkolnego Budżetu zwracają je osobom składającym projekty do poprawy, dając wskazówkę, co można zrobić, by uniknąć kolizji (np. napisać wspólnie jeden projekt lub zmienić miejsce
realizacji).
- Czas na poprawę projektu wynosi 2 dni.
- Projekty, które zawierają treści powszechnie uznawane za obraźliwe lub które mogą być
odebrane jako społecznie naganne, nie są rozpatrywane.
- Listę projektów sprawdzonych przez koordynatorów Szkolnego Budżetu, w tym przede wszystkim dopuszczonych do etapu głosowania, zatwierdza zespół roboczy.
- Koordynatorzy Szkolnego Budżetu publikują listę losowo ułożonych projektów dopuszczonych do głosowania.
PROMOCJA PROJEKTÓW
1. Projekty, które przeszły do etapu głosowania, można promować wśród społeczności szkolnej, np. za pomocą plakatów i ulotek, a także podczas zorganizowanych w tym celu apeli szkolnych lub online.
2.Zespół roboczy wskazuje miejsca na terenie szkoły, w których można wieszać plakaty i zostawiać ulotki.
GŁOSOWANIE NA PROJEKTY
1. Głosować mogą:
a) uczniowie szkoły,
b) nauczyciele,
c) pozostali pracownicy szkoły,
d) Rada Rodziców.
2.Głosować można tylko raz i tylko na jeden projekt.
3.Głosowanie jest tajne i odbywa się na papierowych kartach do głosowania. Rada Rodziców może głosować na papierowych kartach do głosowania lub drogą internetową.
4. Do realizacji przechodzą projekty, które uzyskały największą liczbę głosów i mieszczą się w kwocie Szkolnego Budżetu.
5.W sytuacji, gdy projekt uzyskał wystarczającą liczbę głosów, by przejść do realizacji, ale nie mieści się w kwocie Szkolnego Budżetu, do realizacji przechodzi kolejny pod względem liczby głosów projekt, który mieści się w tej kwocie.
6.Jeżeli kilka projektów uzyskało tę samą liczbę głosów, a pozostała kwota nie umożliwia realizacji ich wszystkich, o tym, który lub które z nich przechodzą do realizacji decyduje losowanie.
REALIZACJA PROJEKTÓW
Projekty wybrane w ramach Szkolnego Budżetu będą realizowane przez pracowników szkoły lub wykonawców zewnętrznych.
ZMIANY REGULAMINU
W uzasadnionych przypadkach zespół roboczy może zmienić regulamin, informując o tym społeczność szkolną (aneks).
Załącznik nr 1 – Harmonogram
Załącznik nr 2 – Formularz zgłoszeniowy z listą poparcia
Załącznik nr 1
Harmonogram
Realizacja Szkolnego Budżetu przebiega zgodnie z następującym harmonogramem:
do 31 maja 2022 |
promocja Szkolnego Budżetu |
do 3 czerwca 2022 |
składanie projektów |
3 – 7 czerwca 2022 |
sprawdzanie projektów, weryfikacja i poprawki |
7 czerwca 2022 |
ogłoszenie listy projektów dopuszczonych do głosowania
|
8 – 14 czerwca 2022 |
promocja projektów
|
15 czerwca 2022 |
głosowanie |
20 czerwca 2022 |
ogłoszenie wyników |
21 czerwca – 31 sierpnia 2022 |
realizacja projektów |
do 30 września 2022 |
ewaluacja i podsumowanie realizacji projektów Szkolnego Budżetu |
Załącznik nr 2
......................................................
DATA ZŁOŻENIA PROJEKTU
To pole zostawcie puste
Formularz zgłoszeniowy do Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego
NAZWA PROJEKTU
Wymyślcie taką nazwę, która będzie krótka i zrozumiała dla innych.
|
OPIS PROJEKTU
Wyjaśnijcie, co chcecie zrobić i dlaczego warto to zrobić. Napiszcie, jaka będzie korzyść dla szkoły i całej społeczności szkolnej z realizacji projektu. Napiszcie też, gdzie chcecie go zrealizować – jeśli to możliwe, wskażcie dokładne miejsce.
Pamiętajcie, że efekty projektu powinny być ogólnodostępne!
|
SZACOWANY KOSZT PROJEKTU
Spiszcie w osobnym wierszach wszystkie rzeczy, które trzeba kupić w ramach projektu, a potem – samodzielnie albo z pomocą dorosłych – oszacujcie ich koszt. Na koniec zsumujcie te koszty. Pamiętajcie, że projekt musi kosztować nie więcej niż 2000 zł!
|
Co trzeba kupić? |
Ile to kosztuje?
|
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
…
|
|
|
Szacowany koszt projektu: |
|
PODPISY AUTORÓW PROJEKTU
Podpiszcie się pod swoim projektem.
|
Uczniowie – imię i nazwisko, klasa Rodzice / opiekunowie prawni – imię i nazwisko oraz dane dziecka, które jest uczniem Nauczyciele i pozostali pracownicy– imię i nazwisko, funkcja
|
Podpis
|
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
… |
|
|
Lista poparcia
NAZWA PROJEKTU
Wpiszcie taką samą nazwę jak na 1. stronie formularza zgłoszeniowego.
|
LISTA POPARCIA DLA PROJEKTU
Zbierzcie co najmniej 30 podpisów na liście poparcia. Wśród podpisów poparcia co najmniej połowę powinni stanowić uczniowie.
|
Uczniowie – imię i nazwisko, klasa Rodzice / Opiekunowie prawni – imię i nazwisko oraz dane dziecka, które jest uczniem Nauczyciele, dyrekcja i pozostali pracownicy– imię i nazwisko, funkcja |
Podpis
|
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
|
6. |
|
|
7. |
|
|
8. |
|
|
9. |
|
|
10. |
|
|
11. |
|
|
12. |
|
|
13. |
|
|
14. |
|
|
15. |
|
|
16. |
|
|
17. |
|
|
18. |
|
|
19. |
|
|
20. |
|
|
21. |
|
|
22. |
|
|
23. |
|
|
24. |
|
|
25. |
|
|
26. |
|
|
27. |
|
|
28. |
|
|
29. |
|
|
30. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|