Przemoc wobec dziecka niszczy jego poczucie własnej wartości, bezpieczeństwa i zaufania do świata. Dziecko, które doświadcza przemocy traci wiarę we własne siły i zaczyna postrzegać siebie jako osobę niegodną miłości i szacunku. Kampania społeczna „Dzieciństwo bez przemocy” to niezwykle ważna inicjatywa, która zwraca uwagę na:
- ochronę dzieci przed przemocą,
- zapewnienie im bezpiecznego środowiska do rozwoju,
- promowanie idei uważnego rodzicielstwa i systemowych rozwiązań na rzecz ochrony najmłodszych przed krzywdzeniem.
Ideą kampanii było wyposażenie dziecka w takie „moce” i zapewnienie takich warunków, które umożliwiają mu pełny rozwój fizyczny, emocjonalny i społeczny, bez przemocy i krzywdzenia. „Dzieciństwo mocy” to okres, w którym dziecko czuje się bezpieczne, kochane i szanowane. Ma możliwość rozwijania swoich talentów i zainteresowań, a także uczy się, jak radzić sobie z wyzwaniami życiowymi. Kluczowymi elementami dzieciństwa mocy są: bezpieczeństwo, miłość i akceptacja, wsparcie w rozwoju, relacje oparte na szacunku i stawianie zdrowych granic. Zasadniczą rolę w budowaniu „dzieciństwa mocy” mają rodzice.
Poprzez mądre i świadome działania mogą dać dziecku moc do radzenia sobie z trudnościami i osiągania sukcesów w życiu. Szkoła, aktywnie wspiera rozwój dziecka, przygotowuje do dorosłości i daje fundamenty do stawienia czoła wyzwaniom życia. Nasza Szkoła z ochotą przystąpiła do działań związanych z inicjatywą „Dzieciństwa bez przemocy”.
W dniu 19 listopada uczniowie i nauczyciele przyszli do szkoły z czerwonymi akcentami na ubraniach. Pedagog szkolna wraz z przedstawicielami Samorządu Uczniowskiego zamieściła w różnych miejscach szkoły hasła i plakaty wykonane przez uczniów, promujące wychowanie mocy. Chętni nauczyciele podpisali manifest, wyrażając w ten sposób swój sprzeciw wobec przemocy fizycznej i psychicznej względem dzieci. Wychowawcy klas przeprowadzili zajęcia wychowawcze w oparciu o materiały edukacyjne dostępne na stronie internetowej kampanii. Kampania organizowana była przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę oraz Krajową Koalicję na rzecz Ochrony Dzieci. Głównym partnerem kampanii był Rzecznik Praw Dziecka.
Małgorzata Czulewicz