W dniach 3-5 czerwca 2024 roku uczniowie klasy 5a, 5b oraz 6b wzięli udział pod opieką wychowawców pani Doroty Sadowskiej, pani Marty Owczarczuk oraz pani Ewy Zalewskiej w zielonej szkole na Mazurach. Miejscem docelowym i noclegowym uczestników była miejscowość Ruciane-Nida. Bogaty program pozwolił uczniom poznać chociaż w pewnym stopniu krajobraz Pojezierza Mazurskiego oraz poszerzyć wiedzę, zdobyć wiele umiejętności oraz poznać alternatywne formy spędzania czasu wolnego.

Nasza przygoda zaczęła się od wizyty w parku linowym, gdzie mieliśmy do wyboru sześć tras o różnym stopniu trudności. Każdy z nas mógł pokonać  tor z przeszkodami zgodnie z własnymi predyspozycjami i możliwościami, rozwijając kreatywność, sprawność, uważną obserwację, umiejętność pracy w zespole, a także koordynację ruchową.

Strudzeni, ale usatysfakcjonowani pokonaniem wielu różnorodnych przeszkód,   udaliśmy się  na rejs statkiem po Jeziorze Nidzkim, jednym z najdłuższych jezior na tym terenie, pełnym zatok i wysp, najmniej zmienionym przez działalność człowieka akwenie na Mazurach. Podczas rejsu podziwialiśmy malownicze widoki, dzikie ptactwo oraz największy kompleks leśny Mazur – Puszczę Piską.

Następnego dnia naszej mazurskiej przygody udaliśmy się do Parku Dzikich Zwierząt w Kadzidłowie. Miejsce to przypomina safari, gdzie spaceruje się wśród zwierząt. Żyją tu sarny, jelenie, daniele, wilki, bizony, rysie, żurawie, bobry, koniki polskie, kozy oraz przeróżne ptaki. Prowadzeni przez panią przewodnik pokonaliśmy ścieżkę edukacyjną, podczas której mieliśmy możliwość poznania zwyczajów mieszkańców Parku. Oglądaliśmy niektóre zwierzęta z oddali, w zagrodach, a niektóre  mieliśmy okazję nakarmić, dotknąć, pogłaskać i zrobić sobie z nimi zdjęcie.

Kolejny punkt wyprawy zawiódł uczestników zielonej szkoły do osady Galindów. Była to dla nas nieco mroczna, ale pełna przygód podróż do przeszłości. Poznaliśmy historię, zwyczaje, obrzędy i wierzenia dawnych plemion zamieszkujących krainę Wielkich Jezior Mazurskich. Zwiedziliśmy Święty Gaj, polanę obrzędów, podziemne groty Perkuna, Labirynty Demonów, Bursztynową Komnatę i pieczarę wiedźm.

Ostatniego dnia naszego pobytu na Maurach udaliśmy się do aquaparku w Mikołajkach, gdzie mogliśmy skorzystać z wielu atrakcji, m. in. zjeżdżalni, basenu imitującego rwącą rzekę czy sztuczną falę.

Następnie odwiedziliśmy leśniczówkę Pranie związaną z Konstantym Ildefonsem Gałczyńskim. Zwiedziliśmy tam wystawę, na której zaprezentowano oryginalne przedmioty należące do Gałczyńskiego i  multimedia, umożliwiające posłuchanie głosu poety, a także obejrzeliśmy  archiwalne filmy, w których znakomici polscy aktorzy recytowali jego wiersze.  Następnie zostaliśmy podzielenie na dwie grupy i wzięliśmy udział w  leśnych podchodach literackich ,,Śladami Gałczyńskiego". Była to wyprawa po Puszczy Piskiej, wokół leśniczówki Pranie. Grupom wręczono mapy terenu i przydzielono zadania. Podchody odbyły się na oznakowanej i opatrzonej tablicami ścieżce przyrodniczej, dzięki czemu  rozwijaliśmy  sprawność ruchową oraz orientację w terenie, natomiast wykonywane zadania miały charakter polonistyczny, językowy, pozwoliły też wykorzystać wiadomości o Gałczyńskim i jego pobytach na Mazurach zdobyte podczas zwiedzania muzeum.

Po trzech dniach wypełnionych atrakcjami i przygodami powróciliśmy do Choroszczy strudzeni, ale pełni wrażeń. Wyjazd na zieloną szkołę umożliwił nam  poszerzenie wiedzy z zakresu biologii, historii, geografii czy języka polskiego. Był także idealną okazją do nauki samodzielności i odpowiedzialności. Zielona szkoła okazała się też bardzo dobrym sposobem na integrację i zacieśnienie więzi koleżeńskich. Uczestniczyliśmy we wspólnych zabawach i konkursach, ucząc się przy tym zasad pozytywnej rywalizacji.