SPRAWOZDANIE Z PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ
I semestr rok szkolny 2024/2025
Klasy 4-8
Nauczyciel/e: Anna Kozłowska, Agnieszka Sławińska, Piotr Smalak
Ilość uczniów dojeżdżających autobusami szkolnymi - 343 uczniów
- Zrealizowane zadania wynikające z planu pracy świetlicy szkolnej i z wniosków z poprzedniego roku szkolnego oraz ich efekty, ze szczególnym uwzględnieniem motywowania uczniów.
Zorganizowaliśmy wspólnie z nauczycielem geografii projekt edukacyjny “Działajmy dla Planety”. Jego celem było propagowanie wizji świata bez wojen i konfliktów, bez przemocy, świata ludzi nastawionych przyjaźnie do siebie.
Świetlica włączyła się w organizację Poczty Życzliwości. Uczniowie mogli przesłać życzliwe słowa i pozdrowienia swoim kolegom, koleżankom, sympatii, ulubionemu nauczycielowi, nauczycielce, dyrekcji i innym pracownikom szkoły.
Wspólne z rodzicami włączyliśmy się w akcję Szkoła Pełna Talentów. Dzięki temu działaniu świetlica pozyskała materiały plastyczne, piłki do siatkówki, koszykówki i piłki nożnej, gry stolikowe, pachołki do gier zespołowych.
Uczniowie w świetlicy realizowali projekt plastyczny TOLERANCJA – PALCEM MALOWANA, mieli okazję zastanowić się nad stwierdzeniem: INNY, NIE ZNACZY GORSZY.
- Praca z uczniem zdolnym – formy i metody pracy oraz osiągnięcia, praca z uczniami osiągającymi słabe wyniki dydaktyczne – formy i metody pracy oraz osiągnięcia. Efekty.
Wychowawcy zachęcają i motywują uczniów do udziału w szkolnych akcjach charytatywnych, konkursach plastycznych, szkolnych grach edukacyjnych, które rozbudzają zdolności uczniów, bazują na mocnych stronach ucznia.
Wychowawcy stosują metody i formy pracy, które sprzyjają kształtowaniu kompetencji kluczowych, tworzą atmosferę sprzyjającą uczeniu się. Stosowane są różne metody pracy dostosowane do każdego ucznia. Wychowawcy tworzą warunki do nauki własnej, cyklicznie organizują akcję pomoc w nauce.
Wychowawcy świetlicy cyklicznie organizowali zajęcia rozwijające logiczne myślenie pod hasłem “Myślę więc jestem”. Rozgrywki w szachy i warcaby kształtują zdolność koncentracji i analitycznego myślenia. Zajęcia odbywały się z wykorzystaniem wielkoformatowych mat edukacyjnych.
W październiku wspólnie z nauczycielem geografii zorganizowaliśmy w ramach obchodów Światowego Dnia Drzewa konkurs plastyczny “Jesienne drzewa”. Celem konkursu było rozwijanie aktywności twórczej dzieci i młodzieży, podkreślenie ogromnego znaczenia drzew dla naszej planety oraz podejmowanie działań na rzecz ochrony drzew i ich sadzenia. W konkursie wzięło udział 37 uczniów. Prace można było obejrzeć na wystawie na holu szkolnym.
W grudniu wychowawcy świetlicy zorganizowali szkolny konkurs plastyczno-techniczny “Kartka świąteczna”. Celem konkursu było rozwijanie twórczej aktywności plastycznej dzieci i młodzieży, rozbudzanie wyobraźni i kreatywnego myślenia, promowanie osiągnięć plastycznych dzieci i młodzieży. W konkursie wzięło udział 27 uczniów. Wykonane przez uczniów kartki świąteczne zostały przekazane dla seniorów z Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy.
- Działania nowatorskie i efekty.
Uczniowie brali udział w innowacji pedagogicznej “Szkoła Fit”. Celem innowacji było rozwijanie zainteresowań sportowych, zachęcanie do zdrowego stylu życia, wszechstronny rozwój sprawności ruchowej. Uczniowie rozwijali motorykę dużą i koordynację wzrokowo ruchową z wykorzystaniem wielkoformatowych mat “Twister” i „Klasy”.
W świetlicy uczniowie brali udział w innowacji pedagogicznej “Poznajmy siebie i odkrywamy swoje emocje”. Niniejsza innowacja miała na celu poprawę relacji rówieśniczych oraz zintegrowanie uczniów w środowisku szkolnym.
- Działania realizujące program wychowawczo – profilaktyczny i efekty.
W roku szkolnym 2024/25 uczniowie z naszej szkoły po raz kolejny zrealizowali wiele działań związanych z TEG. Uczniowie i uczennice w czasie ogólnopolskiego Festiwalu Internetowego pracowali metodą warsztatów, podczas których poznawali swoje mocne storny, stworzyli drzewko różnorodności, napisali wiersz “Dobry wilk”, zastanawiali się czym jest pokój na świecie. Zaprojektowali logo Ziemi pod hasłem “Działajmy dla Planety”. Prace zamieścili na Padlecie, czyli internetowym narzędziu służącym do udostępniania efektów swojej pracy, którą mogli zobaczyć uczestnicy ze 100 szkół w całej Polsce.
W ramach tygodnia pod hasłem “Używkom mówię NIE” w świetlicy uczniowe rozwiązywali krzyżówki i rebusy profilaktyczne. Celem akcji było dostarczenie młodym ludziom podstawowych informacji na temat „dopalaczy” i zagrożeń wynikających z ich używania.
- Działania realizujące działania z zakresu priorytetów MEN 2024/2025 i dyrektora szkoły
- Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy;
W listopadzie w świetlicy szkolnej odbyła się akcja Tydzień Zdrowego Odżywiania. Uczniowie klas 6-8 wzięli udział w konkursie wiedzy o zdrowym odżywianiu “Jem zdrowo i żyję kolorowo”. Uczniowie klas 4-5 brali udział w konkursie plastycznym “Zaprojektuj swój zdrowy talerz zdrowia”. Celem akcji było popularyzowanie wśród uczniów wiedzy na temat racjonalnego odżywiania się.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego, rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych, podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym;
W świetlicy uczniowie brali udział w innowacji pedagogicznej “Poznajmy siebie i odkrywamy swoje emocje”. Niniejsza innowacja miała na celu poprawę relacji rówieśniczych oraz zintegrowanie uczniów w środowisku szkolnym.
- Szkoła ma być miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Priorytetem ma być edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna;
W ramach obchodów Święta Odzyskania Niepodległości przez Polskę uczniowie w świetlicy wykonywali kotyliony w barwach narodowych. Zajęcia miały na celu propagowanie wartości patriotycznych, postaw obywatelskich oraz uwrażliwienie na symbole narodowe. Uczniowie pod kierunkiem wychowawców przygotowali również gazetkę patriotyczną na holu szkolnym.
C: Wnioski z nadzoru pedagogicznego z roku szkolnego 2023/2024
Należy:
5.- dbać o bezpieczeństwo uczniów, szczególnie podczas lekcji wychowania fizycznego, zajęć świetlicy, zajęć komputerowych, informatyki, podczas przerw śródlekcyjnych, zwracać szczególną uwagę na to, by dzieci nie naruszały cielesności swoich koleżanek i kolegów.
W świetlicy szkolnej wychowawcy przeprowadzili cykl zajęć i pogadanek pod hasłem “Dbam o bezpieczeństwo swoje i innych”.
Wnioski z działalności świetlicy II semestr 2023/2024
- Organizowanie różnorodnych akcji, konkursów mających na celu rozwijanie wszechstronnych zainteresowań uczniów
W świetlicy zorganizowane zostały konkursy plastyczno-techniczne: “Jesienne drzewo”, “Kartka Świąteczna” oraz projekt plastyczny TOLERANCJA – PALCEM MALOWANA.
Plebiscyt “Henryk Sienkiewicz - patron naszej szkoły”. Patron naszej szkoły, Henryk Sienkiewicz, znany jest jako nowelista, powieściopisarz, publicysta. Przede wszystkim to jeden z wybitnych polskich pisarzy, tworzących na przełomie XIX i XX wieku. Plebiscyt był wykonany w formularzu google i umieszczony na stronie szkoły. Uczniowie w formie on-line mogli zapoznać się z twórczością patrona szkoły.
- Organizacja działań o charakterze charytatywnym, współpraca ze “Szkolnym Kołem Wolontariatu”.
Przy współpracy ze Szkolnym Kołem Wolontariatu zorganizowano szereg akcji:
- Zbiórka na rzecz Schroniska dla bezdomnych zwierząt.
- Szkoła Pełna Talentów - zbiórka Talenciaków
- Zbiórka na rzecz Powodzian.
- Poczta Życzliwości
- Torba Samarytanka
- Kartki świąteczne dla seniorów
- Spotkanie opłatkowe w Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy
- „Świąteczny List od Przyjaciela 2024” to kolejna akcja charytatywna, w którą włączyła się nasza społeczność szkolna. Polegała ona na napisaniu na własnoręcznie wykonanej kartce świątecznych życzeń, które zostały przekazane dzieciom i były umieszczone na facebooku Stowarzyszenia.
- Kontynuowanie działań w zakresie kształtowania umiejętności społecznych: szacunek i tolerancja dla innych, kultura osobista, odpowiedzialność, praca zespołowa
Wychowawcy przeprowadzili cykl lekcji wychowawczych “Przyjaźń i współpraca w nauce i zabawie”, którego celem była integracja grupy wychowawczej oraz nauka uczniów rozwiązywania konfliktów i zawierania kompromisów oraz wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa uczniów.
- Współpraca ze środowiskiem i instytucjami. Działania i efekty.
Współpraca z portalem informacyjnym “Choroszcz Nasza Rezydencja”, publikacja artykułów o działaniach podejmowanych w świetlicy szkolnej.
- Wnioski do pracy w następnym semestrze/roku. Zaplanowane działania.
- Kontynuować zadania prowadzone w bieżącym roku szkolnym wzbogacając je o interesujące treści i formy,
- Kontynuować udział uczniów w projektach ogólnopolskich,
- Kontynuować współpracę ze szkolnym pedagogiem i psychologiem na płaszczyźnie rozwiązywania problemów wychowawczych.