„Pamiętajcie o ogrodach”– innowacja pedagogiczna
Autorzy: Barbara Joka, Anna Kozłowska, Joanna Chmur
Czas trwania innowacji – 2 lata, rok szkolny 2021/2022 i 2022/2023.
Adresatami innowacji byli uczniowie należący do szkolnej gazetki „Czas na Klimat oraz szkolnego koła wolontariatu jak również pozostała część społeczności uczniowskiej, która korzystała z ogrodu podczas zajęć świetlicowych, zajęć lekcyjnych: przyrody, geografii, plastyki.
Dzięki innowacji powstało miejsce, w którym uczniowie w sposób naturalny rozwijali wiedzę ekologiczną oraz aktywnie spędzali czas. Innowacja pedagogiczna „Pamiętajcie o ogrodach” o charakterze ekologicznym miała za zadanie pogłębianie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie ekologii, geografii. Realizowane w ramach innowacji zagadnienia przybliżyły uczniom otaczający ich świat przyrody w oparciu o własne doświadczenia i przeżycia oraz ich praktyczne działania związane z propagowaniem i świadomością zachowań ekologicznych.
Młodzież aktywnie zaangażowała się w pielęgnowanie ogródka, pogłębiła wiedzę w zakresie stosowania przyjaznych środowisku praktyk ogrodniczych oraz zachowania bioróżnorodności podczas uprawy roślin oraz możliwość wykorzystania bezpośrednich obserwacji.
Wykorzystano naturalne ukształtowanie terenu oraz znajdujący się w jego obrębie drzewostan. Stworzono miejsca do obserwacji ptaków – budki lęgowe, miejsca do obserwacji owadów pożytecznych – budki dla owadów oraz miejsce do wypoczynku i zabawy na świeżym powietrzu.
Innowacja przyniosła wiele korzyści uczniom. Pozwoliła zdobywać wiedzę w sposób kreatywny, minimalizowała stres poprzez kontakt z przyrodą, pomogła w nawiązaniu właściwych relacji w grupach społecznych, uczyła odpowiedzialności, szacunku do przyrody, umiejętności zabawy na łonie natury.
W szkole dzięki innowacji wzrosła jakość pracy poprzez stworzenie miejsca umożliwiającego uczniom zabawę, naukę i poznawanie otaczającego świata zmysłami. Podjęta inicjatywa pozwoliła na promocję szkoły w środowisku lokalnym.
Ogród można nadal wykorzystywać do realizacji podstawowych celów dydaktycznych i wychowawczych - do kształtowania pożądanych postaw i zachowań.
Podejmowane działania praktyczne:
Stanowisko nr 1 - łąka kwietna obsadzona roślinami zgodnie z ich okresem kwitnienia
Stanowisko nr 2 – powieszenie własnoręcznie zrobionych przez uczniów budek lęgowych, karmników.
Stanowisko nr 3 - zegar słoneczny.
Na zakończenie pracy w celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciele przeprowadzili: rozmowy indywidualne, grupowe z uczniami i rodzicami, miały one na celu sprawdzenie stopnia osiągnięcia założonych celów edukacyjnych. Na grupie fb Globalni w Chorszczy przeprowadzona została ankieta pod hasłem “Łąka kwietna czy skoszony trawnik”.