„Wychowywać – to pomagać
w poszukiwaniu i odkrywaniu wartości”
Ważnym zadaniem szkoły jest ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartości, które są stałym i nieodzownym elementem kultury i życia każdego człowieka.
Odkrywanie wartości polega na ich poznawaniu i zrozumieniu. Szczególnie w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej dziecko nie powinno pozostać samemu sobie w procesie ich odkrywania.
Innowacja „W odkrywaniu wartości” jest odpowiedzią na zaobserwowane przez nauczycieli potrzeby dzieci i zagrożenia, jakie stwarza dla ich prawidłowego rozwoju dzisiejsza „pędząca” cywilizacja, a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz dla I etapu edukacyjnego. Chcemy również wspierać realizację polityki oświatowej państwa na rok 2021/2022 wyznaczonej przez MEN - Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności i zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
Główną ideą będzie świadome i celowe wprowadzanie dzieci w świat wartości, w sposób dostosowany do ich wieku i możliwości rozwojowych. Poprzez kontakt z literaturą w powiązaniu z elementami biblioterapii, chcemy podkreślić istotną rolę wartości, promować zasady prospołeczne, wspierać wychowanie w duchu poszanowania tradycji, co stanowi skuteczną metodę kształtującą nowe umiejętności i właściwe postawy moralne.
Innowacja opiera się na pięciu spotkaniach, odbywających się podczas zajęć lekcyjnych na terenie Szkoły Podstawowej w Choroszczy w okresie od XII 2021 r. do V 2022 r ., w których uczestniczyć będą dzieci z klasy 0b i 1c oraz chętni uczniowie i nauczyciele klas 0 - 1.
Innowacja przeprowadzona zostanie w oparciu o atrakcyjne metody i formy nauczania. między innymi: teatrzyk Kamishibay, drama, kolorowe granie, książka bez obrazków. Zaplanowano udział dzieci w warsztatach czytelniczych – każde spotkanie opiera się na opowiadaniu i krótkich zadaniach do wykonania oraz zabawach (tematyka zabaw związana z aktualnie omawianą problematyką). Planowana jest również wycieczka do Biblioteki CEN w Białymstoku.
W ramach innowacji odbyło się pierwsze spotkanie pod hasłem EMPATIA. W oparciu o tekst „Piernikowe szczęście”, dzieci zmierzyły się z tematem empatii. Poprzez różnorodne aktywności zaproponowane przez nauczyciela, najmłodsi poznali na czym polega empatia i jak ją okazywać drugiemu człowiekowi. Dzieci wykonały również pierniki, a następnie je ozdobiły. W klasie 0b z połączonych pierników powstał łańcuch empatii. W klasie 1c dzieci zawieszały pierniki na choince klasowej. Spotkanie przebiegało w radosnej i twórczej atmosferze.
Empatia jest czymś, co można ćwiczyć i rozwijać, dlatego tak ważne jest rozbudzanie świadomości uczniów w tym obszarze. Wczuwanie się w uczucia i punkt widzenia innych osób to fundament dobrej komunikacji, pracy zespołowej niezależnie od tego, jaką ścieżkę wybierze nasz wychowanek i jaki zawód będzie wykonywać w przyszłości.
Marzanna Szumkowska, Agnieszka Zajko, Anna Krzywicka