Realizacja podstawy programowej w oddziałach przedszkolnych

Nowa  podstawa  programowa  wychowania  przedszkolnego  wprowadzona została  od 1 września 2017 roku. Podstawa jest dokumentem prawnym, wydany przez ministra edukacji narodowej w formie rozporządzenia. Zawiera opis wynikający z prawa oświatowego:

- celów i treści kształcenia i nauczania

- zadań placówki

- sposobów i warunków realizacji podstawy programowej.

Dziecko w oddziale przedszkolnym ma się rozwijać w pełni, we wszystkich obszarach. Dziecko poznaje świat w wielu aspektach. Zatem najważniejszymi zadaniami oddziału przedszkolnego są wsparcie dziecka i umożliwienie jego rozwoju. Dziecko w oddziale przedszkolnym powinno mieć warunki do bezpiecznego rozwoju, zabawy i odpoczynku; wsparcie w  rozwijaniu procesów poznawczych, wyrównywania szans rozwojowych; wsparcia dziecięcej eksploracji świata, rozwoju samodzielności; rozumienia emocji, budowania wrażliwości dziecka. W zakresie realizacji zadań przedszkole powinno ściśle współpracować z rodzicami. Taka współpraca przyczynia się do znacznego integrowania zespołu danej grupy, ale przede wszystkim wpływa pozytywnie na rozwój dziecka.

Zadania przedszkola określają również organizowanie zajęć z języka obcego, poznawanie innych

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego poza celami i zadaniami zawiera efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego. Efekty realizacji zadań sformułowane są w postaci celów do osiągnięcia przez dzieci w ramach czterech obszarów rozwoju dziecka: fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego. Dziecko kończące przedszkole powinno osiągnąć opisane założenia w poszczególnych obszarach. Ma temu posłużyć wnikliwa obserwacja, a na koniec diagnoza przedszkolaka. Dzieci są poddawane wnikliwej codziennej obserwacji w trakcie zajęć i zabaw.

Warunki i sposoby realizacji określają ważną rolę zabaw kierowanych swobodnych oraz codziennych zabaw prowadzonych na świeżym powietrzu. Organizacja zabaw i zajęć kierowanych ma być oparta na stałym rytmie dania, cyklicznie powtarzających się fazach bo zapewnić dziecku poczucie stałości, poczucie bezpieczeństwa. Zabawy przygotowujące do nauki pisania mają jedynie prowadzić do optymalizacji napięcia mięśniowego, ćwiczeń planowanie ruchu przy kreśleniu znaków literopodobnych, umiejętności posługiwania się kartką. Ważną rolą jest prowadzenie zajęć z rytmiki i gimnastyki.

Ważnym elementem podczas pobytu dziecka w przedszkolu jest też odpoczynek, relaks, czas na samodzielne zabawy i gry stolikowe.


 

RAMOWY PROGRAM DNIA ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH
W SZKOLE PODSTAWOWEJ IMIENIA HENRYKA SIENKIEWICZA W CHOROSZCZY

7.00 – 8.00- schodzenie się dzieci, gry i zabawy swobodne według zainteresowań dzieci, rozmowy okolicznościowe, praca indywidualna; ćwiczenia lub zabawy ruchowe; czynności higieniczno – samoobsługowe oraz porządkowe, organizacyjne oraz opiekuńcze;

8.00 – 13.00

zajęcia edukacyjne realizowane zgodnie z zadaniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz realizowanego programu wychowania przedszkolnego, stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy i myślenia, doskonalenie sprawności umysłowych;

- śniadanie, czynności samoobsługowe, opiekuńcze;

- zabawy kierowane przez wychowawcę, gry stolikowe usprawniające percepcję wzrokową oraz wzrokowo – ruchową, rozwijanie zainteresowań dzieci;

- zajęcia edukacyjne, gry i zabawy ruchowe organizowane przez nauczyciela, zajęcia sportowe, przy sprzyjającej pogodzie spacer, wyjście edukacyjne, zajęcia sportowe, rytmiczno – muzyczne;

- czynności samoobsługowe, organizacyjne, opiekuńcze;

- obiad;

- czynności samoobsługowe, organizacyjne, opiekuńcze;

-  zajęcia z wykorzystaniem literatury dziecięcej, ćwiczenia i zabawy utrwalające zdobyte umiejętności i wiadomości; praca wyrównawcza z dziećmi potrzebującymi pomocy, praca indywidualna z dziećmi zdolnymi;

- czynności samoobsługowe, podwieczorek;

- zabawy i ćwiczenia utrwalające, podsumowujące dzień;

13.00 – 17.00  tworzenie okazji do obserwowania, eksperymentowania, odkrywania, rozwijania twórczej postawy dzieci, zabawy swobodne lub organizowane przez nauczyciela w sali  - tematyczne, manipulacyjne, konstrukcyjne, ruchowe, praca indywidualna wspierająca rozwój dziecka, prace porządkowo - użyteczne, rozchodzenie się dzieci;


 

 

 

 

Dzieci w przedszkolu

Edukacja przedszkolna wpływa na wszechstronny rozwoju dziecka. Przedszkole pomaga dziecku w zdobyciu różnorodnych doświadczeń. Dziecko uczęszczając do przedszkola odnosi wiele korzyści. Korzyści są bardzo duże, obejmują społeczny, intelektualny, emocjonalny, językowy oraz ruchowy rozwój dziecka.

Rozwój społeczny

Poprzez kontakt z rówieśnikami, dziecko w oddziale przedszkolnym poznaje zasady i reguły społeczne obowiązujące w świecie. Dziecko uczy się dzielić z innymi, czekać na swoją kolej i współpracować. Zabawa w grupie pozwala zrozumieć i doświadczyć, na czym polega współpraca i współdziałanie. Grupa przedszkolna stanowi małą, ale różnorodną społeczność, w której uwidaczniają się różne charaktery, temperamenty i zdolności. Jest to kolejna zaleta, ponieważ uczy dziecko tolerancji i kształtuje postawy akceptacji. Z czasem dziecko zdobywa wiedzę nt. zachowań społecznie akceptowanych, uczy się mówić
 ,, przepraszam”, ,,proszę”, ,,dziękuję”.
Zabawa zespołowa uczy podziału pracy, cierpliwości i umiejętności kompromisu.

Rozwój intelektualny

W oddziale przedszkolnym dziecko uczy się przede wszystkim poprzez zabawę. Jest to podstawowa aktywność, podczas której dziecko może rozwinąć swoją wyobraźnię, kreatywność, inicjatywę i samodzielność. Zabawa ma duże znaczenie dla rozwoju dziecka, zapewnia mu harmonijny rozwój umysłowy. Służy zaspokojeniu min. potrzeby ekspresji, twórczości, dostarcza dziecku wielu radosnych przeżyć. Jest niezbędna do jego prawidłowego rozwoju. W zabawie dziecko zdobywa wiedzę o otaczającym go świecie, nowe umiejętności, uczy się samodzielnego myślenia i rozwija swoje zainteresowania. Zabawa wyrównuje braki rozwojowe i przygotowuje do nauki w szkole.

Rozwój emocjonalny

Dziecko w przedszkolu odkrywa wachlarz emocji i uczuć. Przyzwyczaja się spędzać czas poza swoją rodziną, rozwija poczucie niezależności. Buduje stabilizację a wraz z nią poczucie bezpieczeństwa.

Rozwój językowy

W oddziale przedszkolnym dziecko uczy się porozumiewać z innymi. Sytuacje zabawowe pobudzają dziecko do mówienia i dzięki temu wpływają na bogacenie się słownika, stopniowe przyswajanie form gramatycznych, usprawnienie narządów mowy i wzrost komunikatywności mowy. Dziecko uczy się, jak wyrażać siebie za pomocą słów, uczy się słuchać, w jaki sposób korzystać z języka niewerbalnego w procesie komunikacji. Już od najmłodszych lat dziecko ma możliwość nauki języka obcego.

Rozwój ruchowy

W oddziale przedszkolnym u dzieci można zaobserwować rozwój sprawności motorycznej, równocześnie wzrasta zaradność, jak również rozwija się samoobsługa i samodzielność. Dziecko w wieku przedszkolnym samo je, myje się, rozbiera i ubiera, utrzymuje porządek we własnych rzeczach, pomaga w łatwych pracach domowych. W wieku przedszkolnym dziecko uczy się również innych trudnych umiejętności t. j. jazda na rowerze, pływanie, jazda na łyżwach, na nartach. Stopniowo doskonalące się ruchy drobnych mięśni dłoni umożliwiają coraz sprawniejsze posługiwanie się ołówkiem, pędzlem, nożyczkami. Ponadto dzieci kształtują swój charakter, wolę , pamięć, pojęcia przestrzenne, uczą się samo dyscyplinowania i zaradności.

Reasumując, pobyt w oddziale przedszkolnym:

  • uczy dziecko samodzielności,
  • uczy współdziałania w grupie,
  • stwarza dziecku okazję do poznawania świata i zdobywania wiedzy,
  • kształtuje i rozwija umysł dziecka,
  • rozwija wyobraźnię i kreatywność,
  • rozwija kompetencje językowe,
  • uczy dziecko czerpać radość z relacji z rówieśnikami i dorosłymi,
  • pozytywnie wpływa na rozwój ruchowy dziecka,
  • przygotowuje dziecko do podjęcia nauki w szkole.

 

Dzień Kobiet obchodzony 8 marca, jest wyjątkowym dniem w roku. To przemiłe święto dla wszystkich pań i dziewczynek.

Dziękujemy chłopcom za piękne życzenia, kwiaty i promienny uśmiech... kiss