Czwartek 04.06.2020 r.

Temat: Z rodziną najlepiej.

1. „Rodzina” – rozmowa o rodzinie. Rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem:

Kim jest dla ciebie mama mamy i mama taty? Kim ty jesteś dla nich? Kim jest dla ciebie tata mamy i tata taty? Kim ty jesteś dla nich? Kim jest dla ciebie siostra mamy i siostra taty? Kim jest dla ciebie brat mamy i brat taty? Co najbardziej lubisz robić z rodziną?

Pytania na temat struktury rodziny.

Ile osób ma twoja rodzina? Policz je. Kto to są dziadkowie? Jak mają na imię twoje babcie i twoi dziadkowie? Ile dzieci mają twoi rodzice? Ile masz rodzeństwa, ile sióstr, ilu braci? Jak się nazywają?

2. „Podskocz, jeśli usłyszysz głoskę…” – zabawa ruchowa. Dziecko ma podskoczyć, kiedy usłyszy wyraz rozpoczynający się głoską m. Rodzic podaje różne słowa. Gdy słowo nie rozpoczyna się na m, dziecko stoi nieruchomo. Głoski można dowolnie zmieniać.

3. Piosenka „Moja wesoła rodzinka” sł. Stanisław Karaszewski, muz. Tomasz Strąk

My rodzinę dobrą mamy,

zawsze razem się trzymamy!

I choć czasem czas nas goni,

my jak palce jednej dłoni!

Ref.: Mama, tata, siostra, brat

i ja – to mój mały świat!

Dużo słońca, czasem grad –

to wesoły jest mój świat!


Mama zawsze kocha czule,

ja do mamy się przytulę,

w bólu, żalu i rozterce,

bo ma mama wielkie serce!

Ref.: Mama, tata, siostra, brat…

 

Z tatą świetne są zabawy,

z nim świat robi się ciekawy!

Tata ma pomysłów wiele,

jest najlepszym przyjacielem!

Ref.: Mama, tata, siostra, brat…

 

Gdy napsocę i nabroję,

siedzę w kącie, bo się boję!

Tata skarci, pożałuje,

a mamusia pocałuje!

Ref.: Mama, tata, siostra, brat…

 

Kiedy nie mam taty, mamy,

wszyscy sobie pomagamy!

I choć sprzątać nie ma komu,

jest wesoło w naszym domu!

Ref.: Mama, tata, siostra, brat…

 

4. „Dom to…” – zabawa w skojarzenia. Dziecko kończy zdanie: Dom to…

 

5. Praca z książką Plac zabaw Cz.4

str. 27a – czytanie zdań, kolorowanie ramek prawidłowych podpisów ilustracji;

str. 27b – rysowanie po śladzie, wyklejanie obrazka kawałeczkami kolorowego papieru.

 

Praca z Księgą Zabaw 74 – 75 – opowiadanie treści ilustracji, czytanie tekstu z poznanych liter.

 


Piątek 05.06.2020 r.

Temat: Nasze prawa i obowiązki.

1. „Piosenka o prawach dziecka” – wysłuchanie piosenki.

 

Piosenka o prawach dziecka sł. i muz. Jerzy Kobyliński

 

Mam prawo żyć,

Mam prawo być sobą,

Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.

Mam prawo kochać i kochanym być,

Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.

Mogę się śmiać,

Może się dziać pięknie,

Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.

Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych,

Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

Ref.: Dziecka prawa poważna sprawa,

Dziecka prawa to nie zabawa.

 

Mam prawo śnić, mam prawo być inny,

Mogę być słabszy, lecz nie czuć się winny.

Mam prawo śpiewać głośno, kiedy chcę,

Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.

Ref.: Dziecka prawa poważna sprawa,

Dziecka prawa to nie zabawa.

 

Rodzic prosi dziecko, by opowiedziało, o czym jest piosenka, o jakich prawach dziecka jest w niej mowa.

2. „Prawda – nieprawda” – zabawa ćwicząca logiczne myślenie. Rodzic wypowiada różne zdania. Jeśli zdaniem dziecka zdanie jest prawdziwe, klaszcze, jeśli nieprawdziwe – tupie nogami. Przykładowe zdania:

Nikt nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy.

Mogę zmusić kolegę, żeby grał ze mną w piłkę.

Nikt nie może czytać moich listów bez pozwolenia.

Mogę bawić się tylko z kolegami, których wybierze (imię dziecka).

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.

Mam prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę bawić się tylko z koleżankami, które wybierze (imię dziecka).

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić i bić.

 

3. „Nasze prawa” – zabawa plastyczna. Zadaniem dziecka jest stworzenie plakatu, który będzie pokazywał, jakie prawa dzieci są dla niego najważniejsze. Dziecko może rysować, pisać, wyklejać i ozdabiać dowolnie plakat. Może skorzystać również z podpisów przygotowanych przez Rodzica. Podczas pracy dziecka Rodzic może włączyć „Piosenkę o prawach dziecka”, wspierać dziecko, służyć radą i pomocą, pomaga czytać napisy. 

Podpisy np. Prawo do zabawy, Prawo do nauki, Prawo do życia w rodzinie, Prawo do życia bez przemocy, Prawo do wyrażania swoich uczuć, Prawo do odpoczynku.

4. „Prawa i obowiązki” – praca z Księgą Zabaw. Dziecko przygląda się ilustracjom na s. 74, opowiada, co widzi na zdjęciach i jakie prawa dziecka ilustrują te zdjęcia. Następnie omawia zdjęcia na s. 75. Dziecko łączy zdjęcia w pary przedstawiające prawa i obowiązki dzieci (prawo do zabawy – obowiązek sprzątania po zabawie; prawo do opieki lekarskiej – obowiązek dbania o własne zdrowie; prawo do życia w rodzinie – obowiązek dzielenia się z najbliższymi, troski o nich; prawo do nauki – odpowiedzialność za własną wiedzę).

5. Praca z książką Plac zabaw Cz.4

str. 29a – dopasowywanie treści przeczytanej przez Rodzica do obrazka:

1. prawo do wychowania w rodzinie, 2. prawo do ochrony przed przemocą, 3. prawo do zabawy i wypoczynku, 4. prawo do wyrażania własnych poglądów, 5. prawo do opieki zdrowotnej, 6. prawo do edukacji.

 str. 29b – odczytywanie krótkich zdań, łączenie ich z odpowiednimi obrazkami, rysowanie swoich obowiązków w domu i podczas zajęć.

 

Pozdrawiam i życzę miłej pracy.

Małgorzata Cieśluk