W bieżącym roku szkolnym uczniowie Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w  Choroszczy po raz kolejny biorą udział w Międzynarodowym Projekcie „Krokus” współpracując w tym zakresie z Irlandzkim Towarzystwem Edukacji o Holocauście oraz Żydowskim Muzeum „Galicja” w Krakowie. Na świecie przedsięwzięcie to funkcjonuje już od kilkunastu lat, a każdego roku coraz więcej szkół z różnych państw angażuje się w jego realizację. Przesłaniem projektu jest umożliwienie jego uczestnikom poznania tematyki Holokaustu oraz uświadomienie młodzieży niebezpieczeństw związanych z dyskryminacją, fanatyzmem, uprzedzeniami i nietolerancją.

W realizację w naszej szkole  Projektu „Krokus” pod hasłem „Ocalić od zapomnienia” aktywnie zaangażowali się uczniowie klas ósmych. Młodzież na lekcjach historii została poinformowana o idei i celach programu oraz poznała okoliczności zagłady narodu żydowskiego podczas II wojny światowej. W kolejnych miesiącach uczniowie wezmą jeszcze udział w zajęciach o Szoah, które posłużą wzbogaceniu wiedzy o II wojnie światowej i świadomości na temat zagrożeń związanych z rozwojem ideologii rasistowskich i nacjonalistycznych oraz w konkursie wiedzy o Holocauście.

W ramach projektu Irlandzkie Towarzystwo Edukacji o Holocauście przesłało nam cebulki żółtych krokusów. Ze względu na pandemię i nauczanie zdalne ósmoklasiści nie mogli zasadzić kwiatów. Dlatego o pomoc poprosiliśmy  najmłodszych uczniów naszej szkoły. Dzieci z oddziału przedszkolnego zostały wtajemniczone w idee projektu, a następnie wcieliły się w rolę małych ogrodników. Przedszkolaki wraz z wychowawczynią panią Małgorzatą Cieśluk, przy wsparciu pracowników obsługi naszej placówki, zasadziły cebulki krokusów na klombie przed budynkiem swojej szkoły 13 listopada 2020 roku. Dokładnie i rzetelnie wykonały pracę – tak aby za kilka miesięcy zobaczyć jej efekty w postaci pięknego krokusowego dywanu, który będzie wiosną cieszył nasze oczy swoim pięknem.

Krokusy mają jednak przede wszystkim upamiętnić półtora miliona żydowskich dzieci oraz tysiące dzieci innych narodowości zamordowanych w czasie II wojny światowej. Kolor kwiatów nawiązuje do żółtych gwiazd Dawida, które Żydzi zmuszeni byli nosić w wielu krajach okupowanych przez nazistowskie Niemcy. Na terenie okupowanej Polski Żydom nakazano zakładać białe opaski z niebieską gwiazdą Dawida. Gwiazda Dawida na ubraniu miała ich napiętnować, upokorzyć, doprowadzić do izolacji od reszty społeczeństwa.    

Z niecierpliwością będziemy obserwować rozwój roślin oraz czekać aż pojawią się kwiatki, symbol nadziei i odradzającego się życia. Kwitnące wiosną krokusy przypomną nam o naszych rówieśnikach, którzy stracili życie w wyniku Holocaustu i II wojny światowej. Rośliny uświadomią nam również, iż nawet w obliczu najbardziej tragicznych zdarzeń, nowe życie odradza się, a nadzieja nie umiera.

Wspólna realizacja Projektu „Krokus” jest dla uczniów naszej szkoły nie tylko doskonałą lekcją historii, ale przede wszystkim nauką wrażliwości na cierpienie innych i szacunku wobec drugiego człowieka. Chcemy, by nasi uczniowie wkraczali w dorosłe życie z wiedzą, do jakich dramatów prowadzą nietolerancja, dyskryminacja, uprzedzenia, ksenofobia czy nacjonalizm. Mamy nadzieję, że dzięki temu ósmoklasiści opuszczą mury naszej szkoły jako młodzi ludzie otwarci na świat i jego różnorodność.  

  Ewa Zalewska